
 

 

 
 

Neutral Citation Number: [2018] EWHC 1973 (Admin) 
 

Case No: CO/4497/2017 

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE 

QUEEN'S BENCH DIVISION 

ADMINISTRATIVE COURT 

 

Royal Courts of Justice 

Strand, London, WC2A 2LL 

 

Date: 27 July 2018 

 

Before : 

 

THE HONOURABLE MR JUSTICE SUPPERSTONE 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Between : 

 

 R (on the application of AVAAZ FOUNDATION) Claimant 

 - and -  

 THE OFFICE OF COMMUNICATIONS (Ofcom) Defendant 

 - and -  

 (1) SECRETARY OF STATE FOR DIGITAL, 

CULTURE, MEDIA AND SPORT  

(2) 21
ST

 CENTURY FOX, INC  

(3) SKY PLC 

Interested 

Parties 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 
George Peretz QC and Azeem Suterwalla (instructed by Hausfeld & Co. LLP) for the Claimant 

Pushpinder Saini QC, Jessica Boyd and Flora Robertson (instructed by Ofcom) for the Defendant  

Julian Gregory (instructed by GLD) for the 1st Interested Party  

Lord Pannick QC and James Segan (instructed by Allen & Overy LLP) for the 2nd Interested Party 

Kieron Beal QC (instructed by Herbert Smith Freehills LLP) for the 3rd Interested Party  

 

  

 

Hearing dates: 19 and 20 June 2018 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Approved Judgment 
 

 



Judgment Approved by the court for handing down. R (Avaaz Foundation) v Ofcom and others 

 

 

Mr Justice Supperstone :  

Introduction  

1. The Claimant, the Avaaz Foundation, challenges the decision of the Office of 

Communications (“Ofcom”) dated 29 June 2017 (“the Decision”) by which Ofcom 

concluded that various allegations of impropriety made against Fox News, a 

subsidiary of 21
st
 Century Fox Inc (“Fox”), and the evidence in support of those 

allegations, did not provide a sufficient basis for it to decide in advance of a proposed 

merger between Fox and Sky plc (“Sky”) that Sky, an existing holder of statutory 

broadcast licences, would not remain fit and proper to hold its licences.     

2. The Claimant is a global citizens movement which has concerns about how the 

concentration of media ownership threatens the public interest.   

3. Ofcom is a statutory body constituted under section 1 of the Office of 

Communications Act 2002.  Its functions include the regulation of television and 

radio broadcasting in the United Kingdom, as principally provided for by the 

Communications Act 2003 (“the 2003 Act”).       

4. The Secretary of State for Digital, Culture, Media and Sport (“the Secretary of State”) 

takes the final decision as to whether the proposed merger will operate against the 

specified public interests, which include “plurality of the media”, and what remedy 

should be imposed (see Article 12 of the Enterprise Act 2002 (Protection of 

Legitimate Interests) Order 2003) (“the 2003 Order”).   

5. At the time of the Decision, Fox held 14 broadcast licences issued by Ofcom which 

cover services including Fox News.     

6. At the time of the Decision, Sky held 54 television broadcast licences issued by 

Ofcom, which cover services including Sky News.   

7. The Murdoch Family Trust owns 38.9% of Fox.  Currently Fox owns 39.1% of Sky.  

After the proposed merger Fox would own 100% of Sky.   

8. On 22 January 2018 Morris J granted permission to apply for judicial review.   

Factual Background  

9. On 9 December 2016, Sky announced that it had received an approach from Fox to 

acquire the shares in Sky that it does not already own.   

10. On 3 March 2017, Fox notified the European Commission (“the Commission”) of the 

proposed merger.   

11. On the same day the Secretary of State published a “minded to” letter in which she 

gave notice that she intended to issue a European Intervention Notice (“EIN”) in 

respect of the Fox/Sky merger.  She identified two public interest considerations, 

namely (1) media plurality; and (2) genuine commitment to the attainment of 

broadcasting standards.   



Judgment Approved by the court for handing down. R (Avaaz Foundation) v Ofcom and others 

 

 

12. On 16 March 2017 the Secretary of State issued an EIN stating that she would be 

intervening in respect of the Fox/Sky transaction on the two public interest grounds 

she had identified.   

13. On the same day Ofcom issued a Guidance Note for public interest test on the 

proposed acquisition of Sky plc by 21
st
 Century Fox Inc, and an Invitation to 

comment.  

14. The Claimant made submissions to Ofcom on Fox’s record and on the question of 

whether Sky would, after acquisition by Fox, be a fit and proper person to hold a 

broadcasting licence; and in addition the Claimant attended oral evidence sessions 

with senior officials from Ofcom on 12 April, 9 May and 17 May 2017.   

15. On 29 June 2017 Ofcom published (1) its advice to the Secretary of State under the 

2003 Order in respect of the two public interest considerations (“the Public Interest 

Report”); and (2) the Decision, namely the result of its review on whether, following 

the proposed merger, Sky would be a fit and proper person to hold a broadcasting 

licence.   

16. In respect of the Public Interest Report, Ofcom concluded that the transaction raised a 

public interest concern, that media plurality would be adversely affected and that this 

concern may justify a reference by the Secretary of State to the Competition and 

Markets Authority (“CMA”).   

17. In the Decision Ofcom concluded (at para 10):   

“In summary the behaviours alleged at Fox News amount to 

significant corporate failure, however the overall evidence 

available to date does not provide a reasonable basis to 

conclude that if Sky were 100% owned and controlled by Fox, 

it would not be fit and proper to hold broadcast licences.”  

18. At paragraph 70 of the Decision Ofcom stated:  

“In 2012, we carefully considered the available evidence 

including in relation to the directors and managers that Sky 

shared with NGN (i.e. James Murdoch and Rupert Murdoch).  

We came to the view then that Sky remained fit and proper to 

hold a broadcast licence, while acknowledging that senior 

leadership fell short of the conduct to be expected.  No new 

material evidence directly touching on those individuals has 

come to light since 2012.  Disclosure is still ongoing in civil 

litigation against NGN and if this throws up new evidence, we 

will consider it as part of our ongoing duty to assess fitness and 

properness.”   

Developments post the Decision  

19. On the same day as the publication of the Decision, 29 June 2017, the Secretary of 

State announced that she was minded to refer the merger to the CMA for further 

investigation, on the ground of media plurality (but not in respect of the need for a 



Judgment Approved by the court for handing down. R (Avaaz Foundation) v Ofcom and others 

 

 

genuine commitment to broadcasting standards, in relation to which she requested 

comments).   

20. On 8 August 2017, following further submissions from the Claimant and 

representations from others on her referral decision, the Secretary of State announced 

that she would be taking further advice from Ofcom.   

21. On 21 August 2017 the Claimant’s solicitors, Hausfeld, sent Ofcom a pre-action letter 

in which they stated that the Claimant intended to challenge the Decision.   

22. On 12 September 2017 the Secretary of State wrote to Sky and Fox and informed 

them that, in addition to the media plurality ground, she was now minded to refer the 

merger to the CMA on the ground of commitment to broadcasting standards.   

23. On 14 September 2017 Ofcom replied to the pre-action letter of 21 August 2017.  It 

denied the proposed claim in its entirety, although on 11 September it issued a revised 

version of the Decision stating that new wording in two paragraphs better conveyed 

its originally intended reasoning.   

24. On 20 September 2017 the Secretary of State referred the two public interest 

considerations to the CMA.   

25. On 23 January 2018 the CMA published its provisional findings on the reference from 

the Secretary of State (“Provisional Findings”).  The CMA provisionally found (1) 

that Fox, Sky and the Murdoch Family Trust had a genuine commitment to the 

attainment of the broadcasting standards set out in s.319 of the 2003 Act, and that the 

proposed merger could not be expected to operate against that public interest 

consideration; and (2) the proposed merger may be expected to result in insufficient 

media plurality and operate against that public interest consideration, and the CMA 

published a notice setting out possible remedies that could address these provisional 

concerns.   

26. On 3 April 2018 the CMA published undertakings offered by Fox to ring-fence Sky 

News or to divest it to The Walt Disney Company (“Disney”), in each case containing 

detailed safeguards ensuring the ongoing editorial independence of Sky News.   

27. On 1 May 2018 the Secretary of State received the final report submitted by the CMA 

on the public interest considerations raised by the proposed merger.   

28. On 5 June 2018 the Secretary of State wrote to Fox and Sky issuing his public interest 

decisions in relation to the proposed merger.  Shortly thereafter, he made a public 

statement to Parliament and published the CMA’s final report.  He decided that the 

merger may be expected to operate against the public interest on the plurality ground 

(the public interest consideration set out in s.58(2C)(a) of the Enterprise Act 2002), 

but not on grounds of the parties’ commitment to broadcasting standards.   

29. The Secretary of State was required to consider, in accordance with Articles 12(6) and 

(7) of the 2003 Order, what action would be reasonable and practicable to remedy, 

mitigate or prevent adverse public interest effects which may be expected to result 

from the proposed merger.  Having considered the CMA’s assessment of different 

remedy options, the Secretary of State found, in line with the CMA’s conclusions, that 



Judgment Approved by the court for handing down. R (Avaaz Foundation) v Ofcom and others 

 

 

the divestiture of Sky News to Disney or to another suitable purchaser could 

potentially remedy the adverse public interest effects in an effective and proportionate 

manner.   

30. On 19 June 2018 the Secretary of State published updated undertakings offered by 

Fox, along with new undertakings offered by Disney, for the divestment of Sky News 

to Disney.  The Secretary of State considered that these undertakings provided 

significant protections for the long-term future and editorial independence of Sky 

News.  In consequence of this, he stated that he now proposed to accept the Fox and 

Disney undertakings.  However before doing so, and in accordance with the 2002 Act, 

he would commence a consultation period within which representations may be made 

in relation to the proposed undertakings.  That consultation period lasted until 5pm on 

4 July 2018.   

31. By letter dated 21 June 2018 Allen & Overy, solicitors for Fox, wrote:  

“During the second day of the hearing, Leading Counsel for the 

Claimant raised the possibility that 21CF might challenge the 

decision of the Secretary of State for Digital, Culture, Media 

and Sport dated 5 June 2018 pursuant to Article 12 of the 

Enterprise Act (Protection of Legitimate Interests) Order 2003 

that 21CF’s proposed acquisition of the remaining shares in 

Sky plc may be expected to operate against the public interest, 

taking into account the media plurality public interest 

consideration specified in section 58(2C)(a) of the Enterprise 

Act 2002 (the Public Interest Decision).  The effect of any such 

challenge, the Claimant submitted, would be uncertainty as to 

the potential outcome of the proposed transaction.   

For completeness, we note that any such challenge would be 

[by] way of an application for review to the Competition 

Appeal Tribunal pursuant to section 120 of the Enterprise Act 

2002 and must be brought by 3 July 2018, being four weeks 

from the date on which the Public Interest Decision was 

notified to 21CF and published (Competition Appeal Tribunal 

Rules 25(1)).  

21CF’s Leading Counsel confirmed that we would update the 

Court and the parties upon obtaining instructions on any such 

challenge.  We are now in a position to confirm that 21CF will 

not bring an application for review in respect of the Public 

Interest Decision.” 

The Legislative Framework  

The Broadcast Licensing Regime 

32. Section 13(1) of the Broadcasting Act 1990 (“the 1990 Act”) requires a provider of 

any “relevant regulated television service” to hold a licence under the 1990 Act, or the 

Broadcasting Act 1996 (the “1996 Act”).  Ofcom is responsible for deciding whether 



Judgment Approved by the court for handing down. R (Avaaz Foundation) v Ofcom and others 

 

 

to grant a licence to a broadcaster, and for regulating its conduct while it holds its 

licence.     

33. The relevant parts of s.3 of the 1990 Act state:  

“(1) Any licence granted by Ofcom under this Part shall be in 

writing and (subject to the provisions of this Part) shall 

continue in force for such period as is provided, in relation to a 

licence of the kind in question, by the relevant provision of 

chapter 2 or 5 of this Part or section 235 of the 

Communications Act 2003.  

(2) A licence may be so granted for the provision of such a 

service as is specified in the licence or for the provision of a 

service of such a description as is so specified.  

(3) Ofcom— 

(a) shall not grant a licence to any person unless they are 

satisfied that he is a fit and proper person to hold it; and  

(b) shall do all that they can to secure that, if they cease to be so 

satisfied in the case of any person holding a licence, that person 

does not remain the holder of the licence;  

and nothing in this Part shall be construed as affecting the 

operation of this sub-section or of section 5(1) or (2)(b) or (c).”  

34. Ofcom is required to act in accordance with general duties in carrying out its 

functions, as set out in section 3 of the Communications Act 2003 (“the 2003 Act”).  

Section 3 provides, so far as is relevant:  

“(1) It shall be the principal duty of Ofcom, in carrying out 

their functions— 

(a) to further the interests of citizens in relation to 

communications matters; and  

(b) to further the interests of consumers in relevant markets, 

where appropriate by promoting competition.  

(2) The things which, by virtue of sub-section (1), Ofcom are 

required to secure in the carrying out of their functions include, 

in particular, each of the following— 

…  

(c) the availability throughout the United Kingdom of a wide 

range of television and radio services which (taken as a whole) 

are both of high quality and calculated to appeal to a variety of 

tastes and interests;  



Judgment Approved by the court for handing down. R (Avaaz Foundation) v Ofcom and others 

 

 

(d) the maintenance of a sufficient plurality of providers of 

different television and radio services;  

(e) the application, in the case of all television and radio 

services, of standards that provide adequate protection to 

members of the public from the inclusion of offensive and 

harmful material in such services; and  

(f) the application, in the case of all television and radio 

services, of standards that provide adequate protection to 

members of the public and all other persons from both— 

(i) unfair treatment in programmes included in such services; 

and  

(ii) unwarranted infringements of privacy resulting from 

activities carried on for the purposes of such services.  

… 

(4) Ofcom must also have regard in performing those duties, to 

such of the following as appear to them to be relevant in the 

circumstances— 

… 

(g) the need to secure that the application in the case of 

television and radio services of standards falling within sub-

section (2)(e) and (f) is in the manner that best guarantees an 

appropriate level of freedom of expression.”  

35. Section 319 of the 2003 Act, “Ofcom’s standards code” provides:  

“(1) It shall be the duty of Ofcom to set, and from time to time 

review and revise, such standards for the content of 

programmes to be included in television and radio services as 

appear to them best calculated to secure the standards 

objectives.   

(2) The standards objectives are— 

… 

(c) that news included in television and radio services is 

presented with due impartiality and that the impartiality 

requirements of s.320 are complied with;  

(d) that news included in television and radio services is 

reported with due accuracy;  

… 



Judgment Approved by the court for handing down. R (Avaaz Foundation) v Ofcom and others 

 

 

(3) The standards set by Ofcom under this section must be 

contained in one or more codes.   

(4) In setting or revising any standards under this section, 

Ofcom must have regard, in particular and to such extent as 

appears to them to be relevant to the securing of the standards 

objectives, to each of the following matters— 

… 

(f) the desirability of maintaining the independence of editorial 

control over programme content.”  

36. Ofcom has specific duties relating to due impartiality under s.320 of the 2003 Act.  

S.320 provides, so far as is relevant:  

“(1) The requirements of this section are— 

(a) the exclusion, in the case of television and radio services 

(other than a restricted service within the meaning of s.245), 

from programmes included in any of those services of all 

expressions of the views or opinions of the person providing 

the service on any of the matters mentioned in sub-section (2);  

(b) the preservation, in the case of every television programme 

service, teletext service, national radio service and national 

digital sound programme service, of due impartiality, on the 

part of the person providing the service, as respects all of those 

matters;  

(c) the prevention, in the case of every local radio service, local 

digital sound programme service or radio licensable content 

service, of the giving of undue prominence in the programmes 

included in the service to the views and opinions of particular 

persons or bodies on any of those matters.  

(2) Those matters are— 

(a) matters of political or industrial controversy; and  

(b) matters relating to current public policy.  

… 

(4) For the purposes of this section— 

(a) the requirement specified in sub-section (1)(b) is one that 

(subject to any rules under sub-section (5)) may be satisfied by 

being satisfied in relation to a series of programmes taken as a 

whole;  



Judgment Approved by the court for handing down. R (Avaaz Foundation) v Ofcom and others 

 

 

(b) the requirement specified in sub-section (1)(c) is one that 

needs to be satisfied only in relation to all the programmes 

included in the service in question, taken as a whole.” 

37. Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) provides at Section 5:  

“Principles  

To ensure that news, in whatever form, is reported with due 

accuracy and presented with due impartiality.  

To ensure that the special impartiality requirements of the Act 

are complied with. 

Rules  

Meaning of ‘due impartiality’:  

‘Due’ is an important qualification to the concept of 

impartiality.  Impartiality itself means not favouring one side 

over another.  ‘Due’ means adequate or appropriate to the 

subject and nature of the programme.  So ‘due impartiality’ 

does not mean an equal division of time has to be given to 

every view, or that every argument and every facet of every 

argument has to be represented.  The approach to due 

impartiality may vary according to the nature of the subject, the 

type of programme and channel, the likely expectation of the 

audience as to content, and the extent to which the content and 

approach is signalled to the audience.  Context, as defined in 

Section Two: Harm and Offence of the Code, is important.  

Due impartiality and due accuracy in news  

5.1 News, in whatever form, must be reported with due 

accuracy and presented with due impartiality.   

5.2 Significant mistakes in news should normally be 

acknowledged and corrected on air quickly (or, in the case of 

BBC ODPS, corrected quickly).  Corrections should be 

appropriately scheduled (or, in the case of BBC ODPS, 

appropriately signalled to viewers).  

Special impartiality requirements: news and other 

programmes  

5.9 Presenters and reporters (with the exception of news 

presenters and reporters in news programmes), presenters of 

‘personal view’ or ‘authored’ programmes or items, and chairs 

of discussion programmes may express their own views on 

matters of political or industrial controversy or matters relating 

to current public policy.  However, alternative viewpoints must 

be adequately represented either in the programme, or in a 



Judgment Approved by the court for handing down. R (Avaaz Foundation) v Ofcom and others 

 

 

series of programmes taken as a whole.  Additionally, 

presenters must not use the advantage of regular appearances to 

promote their views in a way that compromises the requirement 

for due impartiality.  Presenter phone-ins must encourage and 

must not exclude alternative views.  

5.12 In dealing with matters of major political and industrial 

controversy and major matters relating to current public policy 

an appropriately wide range of significant views must be 

included and given due weight in each programme or in clearly 

linked and timely programmes.  Views and facts must not be 

misrepresented.”   

Article 10 ECHR  

38. Article 10 provides:  

“1.  Everyone has the right to freedom of expression.  This right 

shall include freedom to hold opinions and to receive and 

impart information and ideas without interference by public 

authority and regardless of frontiers.  This Article shall not 

prevent States from requiring the licensing of broadcasting, 

television or cinema enterprises.  

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties 

and responsibilities, may be subject to such formalities, 

conditions, restrictions or penalties as are prescribed by law and 

are necessary in a democratic society, in the interests of 

national security, territorial integrity or public safety, for the 

prevention of disorder or crime, for the protection of health or 

morals, for the protection of the reputation or rights of others, 

for preventing the disclosure of information received in 

confidence, or for maintaining the authority and impartiality of 

the judiciary.”  

Grounds of Challenge  

39. Mr George Peretz QC, for the Claimants, advances four grounds of challenge:  

i) Ofcom erred in applying a high threshold to finding a broadcaster not fit and 

proper to hold a broadcast licence (Ground 1);  

ii) Ofcom adopted an irrational approach to Fox’s conduct in relation to 

broadcasting regulation (Ground 2);  

iii) Ofcom’s assessment of Fox’s failures of corporate governance in relation to 

serious allegations of sexual and racial harassment at Fox News was 

inadequate (Ground 3); and  

iv) Ofcom’s failure to take account of earlier findings made in 2012 in respect of 

James Murdoch was irrational (Ground 4).   



Judgment Approved by the court for handing down. R (Avaaz Foundation) v Ofcom and others 

 

 

The parties’ submissions and discussion  

Whether the Claim has become academic  

40. The Claimant acknowledged, when instituting these proceedings, that “there is a 

significant chance that this claim may become academic, because the CMA, and then 

the Secretary of State, may decide on “merger related” grounds, that the proposed 

transaction between Fox and Sky should be blocked.  If that happens then there will 

be no need for this claim to proceed, as the Decision will become moot” (Claimant’s 

statement of facts and grounds for judicial review, para 145).   

41. At the outset of the hearing Mr Julian Gregory, for the Secretary of State, outlined the 

Secretary of State’s position as set out at paragraphs 28-30 above.   

42. Lord Pannick QC, who appears for Fox, and Mr Kieron Beal QC, for Sky, submit 

that, in the light of these recent events, the claim has become moot.  The proposed 

merger will only proceed if Sky News is divested to Disney, as proposed by Fox, or to 

an alternative suitable buyer.  If acceptable terms cannot be settled in respect of such 

divestment, then the merger will be prohibited.   

43. Mr Peretz, whilst accepting that is likely to be the position, did not agree that the 

claim had as yet become academic as there was still the possibility that Fox might 

challenge the Secretary of State’s decision of 5 June 2018.   

44. By their solicitor’s letter dated 21 June 2018 Fox has now confirmed that it will not 

bring an application for review in respect of the Public Interest Decision (see para 31 

above).   

45. That being so, I consider that the issues in this judicial review challenge have now 

become academic.   

46. In these circumstances I will deal with the grounds of challenge more shortly than I 

otherwise would have done.   

Ground 1: Ofcom erred in the application of a “high threshold”  

47. Ofcom set out in the Decision the “threshold” which it had applied to determine 

whether Sky would remain fit and proper to hold its broadcast licences in the event of 

the merger going ahead.  It stated:  

“4. The threshold for determining that a person is not fit and 

proper to hold its broadcast licences is a high one, because of 

the impact on audiences and on the broadcaster if the licences 

are revoked and because freedom of expression is so important.   

7. Finding a broadcaster unfit and improper would mean the 

immediate revocation of their broadcasting licence.  This has 

consequences for freedom of expression – both for the 

broadcaster and its audiences.  If Sky were found unfit and 

improper as a result of the merger with Fox, its subscribers 

would lose their Sky channels.  There is therefore a high 

threshold to finding a broadcaster unfit and improper.  A 



Judgment Approved by the court for handing down. R (Avaaz Foundation) v Ofcom and others 

 

 

broadcaster must either have had a consistently poor record of 

complying with broadcasting regulations or committed such 

egregious misconduct outside the broadcasting arena to raise 

fundamental questions about their integrity as a broadcaster.   

18. If a broadcaster is found to be not fit and proper to hold a 

particular licence, then by law Ofcom must revoke that licence.  

The broadcaster cannot broadcast again unless the reasons 

making it unfit have been fixed.  This is a major interference 

with freedom of speech, as it prevents the broadcaster from 

broadcasting and restricts the number of voices being heard and 

the range of programming available to audiences.  Ofcom 

considers that the threshold for finding a broadcaster not fit and 

proper to hold a broadcast licence is, therefore, high.  This is 

particularly so if the conduct is outside the broadcasting arena.”  

48. Mr Peretz contends that Ofcom placed no weight on the implications for freedom of 

speech if a broadcaster, not committed to impartiality or accuracy, was permitted to 

take over Sky.  Further, it did not place any weight on the desirability recognised by 

Parliament when it created the requirements of impartiality and accuracy that “the 

playing field of debate should be so far as practicable level” (R (Animal Defenders 

International) v Secretary of State for Culture, Media and Sport [2008] 1 AC 1312, 

per Lord Bingham at para 28).   

49. Ofcom, Mr Peretz submits, failed to take account of the fact that the need to protect 

freedom of expression cuts both ways when the concern is, as it is here, about the 

willingness of the entity at issue to comply with its obligations of impartiality and 

accuracy.  The high threshold test, he suggests, ignores the rights of those with 

different views to express those views on broadcast media, and the corresponding 

public interest in receiving accurate and impartial information on those media.  

Accordingly, Mr Peretz contends, Ofcom failed to take account of the countervailing 

Article 10 rights of those from all parts of the political spectrum, seeking a fair 

opportunity to express their views on broadcasting media (and in particular on an 

important Sky channel), and the profound public interest, protected by Article 10, in 

imparting and receiving accurate and impartial information and a range of viewpoints, 

fairly presented.   

50. Mr Peretz submits that in formulating the relevant test Ofcom should have taken into 

account the requirement to guarantee effective pluralism (see Animal Defenders 

International v UK [2013] 57 EHRR 21 at paras 100-105).   

51. Mr Peretz makes two further criticisms of Ofcom’s “high threshold” approach.  First, 

he submits that the approach allowed for examination only of past breaches of 

broadcasting regulations and non-broadcasting conduct (see Decision, para 7 at para 

47 above), and left no room for examining (and led Ofcom to ignore) “the tendency to 

bias and inaccuracy of a broadcaster [and those who control it] that has deliberately 

chosen to operate a grossly biased and inaccurate news channel in legal regimes [in 

the US and Australia] that provide no, or no effective control, on bias or inaccuracy” 

(Claimant’s skeleton argument, para 38).   



Judgment Approved by the court for handing down. R (Avaaz Foundation) v Ofcom and others 

 

 

52. Second, Mr Peretz submits that Ofcom erred in placing weight on the point that a 

negative finding would cause subscribers to lose their Sky channels.  The decision 

would not have had an immediate impact on subscribers of Sky, rather its effect 

would have been on the proposed merger.  Further, Mr Peretz contends that Ofcom 

was wrong to suggest that it would necessarily follow from a finding that Fox was not 

fit to hold a licence in the present case that existing licences held by Fox subsidiaries 

such as “National Geographic” channels would have to be revoked.   

53. I do not accept the contention that Ofcom erred in applying a high threshold to the 

question whether there was a sufficient basis to conclude that Sky, after the proposed 

merger, would cease to be fit and proper to hold its broadcast licences.   

54. There is no guidance in the statute as to the height of the threshold to be applied in 

assessing whether a broadcaster is fit and proper.  Accordingly this is a matter for 

Ofcom’s judgment, subject to rationality review.   

55. Far from being irrational, it seems to me, as Mr Pushpinder Saini QC, who appears for 

Ofcom, contends, Ofcom had to be satisfied that any decision that a broadcaster is not 

fit and proper is necessary and proportionate to the interference with Article 10 ECHR 

rights that is entailed by licence revocation; and Ofcom was therefore required to 

apply a high threshold.   

56. I do not consider it to be irrational to set a high threshold in determining whether or 

not a broadcaster with a very large number of viewers should have its broadcasting 

licences, on which its business depends, revoked.  Any adverse decision would be 

likely to have had a very significant effect on the businesses of Sky and Fox.   

57. I reject the contention that Ofcom placed no weight on issues concerning freedom of 

speech in relation to the ability of persons with differing views to express those views 

through broadcast media.  Paragraphs 7 and 18 of the Decision (see para 47 above) 

make clear that Ofcom did have regard to these issues.  However Ofcom recognised 

that there were countervailing considerations arising for freedom of speech if it were 

to take a decision to revoke broadcasting licences, and not just licences relating to 

news channels, held by broadcasters such as Sky and Fox.   

58. Paragraphs 66 and 67 of the Decision again make clear that Ofcom took into account 

the impact of its decision on freedom of speech:  

“66. In determining whether a broadcaster (Sky) is – or is not – 

fit and proper to hold a broadcast licence based on evidence 

that non-broadcasters under common control (News UK) have 

acted in a self-serving, retaliatory or vindictive way in what 

they publish, Ofcom must give great weight to the importance 

in a democratic society of freedom of expression, and the need 

for any interference with that right to be proportionate.  

Freedom of expression includes the right to speak with a range 

of motives.   

67. Broadcast content, and in particular news, is regulated to 

ensure fairness and privacy for people who take part in 

programmes, and impartiality and accuracy in news, and to 



Judgment Approved by the court for handing down. R (Avaaz Foundation) v Ofcom and others 

 

 

guard against harm and offence across the board.  No-one has 

suggested that Sky, while under Fox’s partial control, has been 

used for reprisal.  We cannot reasonably conclude that Sky 

would be used to that end if the transaction were to proceed.”  

59. Contrary to the Claimant’s contention, I agree with Mr Beal that individuals do not 

have any right to gain access to broadcast media to express their views.  The domestic 

rules concern due impartiality and accuracy and a need to maintain plurality, but do 

not give access to broadcaster’s “platform” as of right.  A “level playing field” is 

secured by domestic rules concerning due impartiality and accuracy and the statutory 

requirement to maintain plurality.  Ofcom did consider that there was a risk that 

plurality might be endangered by the merger.  It was on this basis that Ofcom advised 

the Secretary of State that the merger ought to be referred to the CMA.  However, it 

did not consider that there was significant risk a Fox-owned Sky would depart from 

UK broadcasting standards, including those relating to impartiality and accuracy.  In 

the light of this conclusion, concerns that Sky after the merger would not respect the 

rules about impartiality and accuracy did not have to be weighed in the balance in an 

Article 10 context. 

60. As for the criticism that Ofcom’s approach by focussing on past breaches of 

broadcasting regulations and non-broadcasting misconduct ignored evidence of bias 

and inaccuracy, that does not go to the question of whether Ofcom was right to apply 

a high threshold.  I agree with Mr Saini that the question as to whether the threshold 

should be treated as a high one is different from the question of what aspects of 

conduct are relevant to fitness and propriety.     

61. Finally, I do not accept the contention that Ofcom was not justified in applying a high 

threshold to a fit and proper decision made prospectively.  Having concluded that 

there is a high threshold to finding a broadcaster not fit and proper because of the 

consequences that such a finding will have in general, Ofcom was correct to proceed 

on the basis that the threshold for the prospective assessment of Sky’s fitness and 

propriety after the merger was similarly high.  Further I accept Mr Saini’s submission 

that a finding that Fox’s control of Sky would render Sky no longer fit and proper to 

hold its licence would, logically, require Ofcom to revoke Fox’s existing broadcast 

licences, whether or not the merger goes ahead.  Were Ofcom to conclude that Fox 

would not be fit and proper to hold a broadcast licence because it could not be trusted 

to comply with the Broadcasting Code, such concerns would apply equally to all 

licences held by that broadcaster.  The decision was in relation to Sky’s licences 

generally.   

Ground 2: Irrational approach to Fox’s conduct in relation to broadcasting regulation  

62. Mr Peretz criticises Ofcom’s conclusion that Fox and Sky had acceptable records of 

compliance with broadcasting regulation under three heads of challenge.  First, that 

Ofcom wrongly focussed on past compliance when it should have considered whether 

Fox had a “genuine commitment” to broadcasting standards.  Second, it failed to take 

account of key relevant considerations, or placed inadequate weight on those 

considerations, which failures were irrational; and third, it failed to appreciate the 

impact of Fox’s corporate governance failures on the integrity of its news broadcasts.   



Judgment Approved by the court for handing down. R (Avaaz Foundation) v Ofcom and others 

 

 

63. As for the first, Mr Peretz submits that Ofcom wrongly took the approach of 

considering Fox’s past compliance with broadcasting standards; an approach that was 

also irrational when considered as the only indicator of the merged entity’s future 

fitness.  Ofcom should, he contends, have considered the issue of Fox’s gross bias and 

inaccuracy when asking itself whether Sky post-merger could be expected to be a 

responsible broadcaster.  The only part of the decision that Ofcom is able to refer in 

order to show that it considered Fox News’s bias and inaccuracy is footnote 11 to 

paragraph 31 which states:  

“We received a number of submissions that the transaction 

should not be permitted because of the general nature of the 

content broadcast by Fox News: concerns were raised about, 

for example, sexism, Islamophobia and ‘fake news’…”  

64. Mr Peretz suggests that the reference to “fake news” is not to bias; and this 

generalised reference fails to deal with the specific point that Fox News’s US content 

raised serious questions about the broadcaster’s likely compliance with the 

requirements of impartiality and accuracy post-merger.  Mr Alexander Wilks, 

employed by the Claimant as a Campaign Director, states in his witness statement:  

“32. There is clear evidence that the way Fox-owned channels 

around the world operate runs counter to UK broadcasting 

standards and shows what kind of standards the Murdochs are 

committed to when they have a free choice…  

33. In addition, Rupert Murdoch has clearly stated that he 

wants to make Sky News in the UK more like Fox News.  

There is a recent example that shows he means what he says.  

Murdoch’s News Corp. Australia took 100% ownership of Sky 

Australia on 30
th

 November 2016.  We submitted evidence 

showing how Sky News in Australia has already overhauled its 

evening news schedule, modelled on Fox News, to feature 

panellists with extreme and abusive views…” 

Mr Peretz points to section 58(2C)(c) of the Enterprise Act 2002 as indicating the 

importance Parliament attached to the existence of a genuine commitment to 

broadcasting standards as a public interest consideration sufficient to justify the 

prohibition of a merger in the media sector.   

65. The court will not lightly interfere with the exercise of Ofcom’s regulatory judgment.  

Ofcom has considerable expertise and experience of issues that arise as to whether a 

broadcaster is fit and proper to hold a broadcast licence.  Cranston J observed in R 

(EE Ltd) v Ofcom [2016] EWHC 2134 (Admin) at para 109: “Ofcom enjoys a margin 

of appreciation on issues which entail the exercise of its judgment”.  I agree with Lord 

Pannick that in the context of a decision involving such a substantial element of 

predictive judgment, the court will be especially slow to intervene.   

66. I am not persuaded that there was any error in Ofcom’s approach to Fox’s conduct.  

Ofcom considered the broadcast-related behaviour of Sky (Decision, paras 28-30), 

and of Fox (Decision, para 31), and compared Fox’s and Sky’s track record of 

compliance with that of comparable broadcasters (Decision, paras 32-34).  In addition 



Judgment Approved by the court for handing down. R (Avaaz Foundation) v Ofcom and others 

 

 

it considered the parties’ records of broadcast regulation compliance overseas 

(Decision, paras 39-42).  I agree with Mr Saini that the suggestion that footnote 11 to 

paragraph 31 of the Decision only addresses fake news, but not bias, is based on an 

artificially narrow reading of the footnote.  Ofcom received and considered 

representations from the Claimant and others suggesting that Fox had a history of 

biased and inaccurate reporting (Decision, paras 19-20).  The weight to be attached to 

that evidence was a matter for Ofcom.  Ofcom concluded in the Decision at para 42:  

“We did not consider that the number or nature of the breaches 

gave rise to concerns in the light of the different approach to 

regulation taken by the jurisdictions.” 

67. The second head of this ground of challenge is that Ofcom failed to take into account 

a number of key factors.  First it is said that Ofcom relied on limited evidence, to the 

exclusion of other highly material evidence.  In particular it relied on a low number of 

complaints against Fox News as an indicator of fitness, without taking into account 

the small and self-selecting nature of the channel’s audience in the UK; and it 

undertook selective monitoring of Fox News coverage limited to the seven weeks of 

the UK 2017 election campaign, rather than conducting a qualitative analysis of Fox 

News coverage as a whole.   

68. Second, Ofcom failed to address adequately or at all the concerns raised by the 

Claimant and others about the intentions of the Murdochs in seeking to merge Fox 

and Sky when Rupert Murdoch is on the record as having said that he wants Sky 

News in the UK to become more like his politically partisan cable network Fox.   

69. Third, Ofcom’s approach to Fox News’s failure to have any system in place for 

compliance with UK broadcasting standards between 14 September 2001 and 15 May 

2017 was irrational.  In addition, for a company such as Fox News not to have any 

policy for compliance with its UK regulatory obligations, 14 years after it began 

broadcasting in the UK, and to introduce one only once a regulatory process was 

already underway, is a factor to which any rational regulator would give significant 

weight in assessing fitness.   

70. Fourth, consideration of Sky’s compliance record pre-merger was essentially 

irrelevant, given that the question was whether a Fox-controlled Sky would be fit and 

proper.   

71. I do not accept that Ofcom failed to take into account any of these factors.  Essentially 

the Claimant’s criticisms are directed at the weight that Ofcom placed on the 

individual factors.  First, it is clear from paragraph 31 of the Decision that Ofcom 

considered Fox’s record of breaching of the Code across all of the 14 services, taking 

account of the number and seriousness of the breaches.  Ofcom’s monitoring of Fox 

News during the 2017 election period constituted relevant evidence which Ofcom 

properly took into account.   

72. Second, Ofcom was entitled to take the view that in all the circumstances (having 

regard to the fact the statement was made over ten years ago, and the compliance 

records of Fox and Sky of UK broadcasting over the subsequent period) that Rupert 

Murdoch’s 2007 statement was not material to its assessment of whether Sky would 

remain fit and proper, in respect of its broadcasting activities, after a Fox takeover.  



Judgment Approved by the court for handing down. R (Avaaz Foundation) v Ofcom and others 

 

 

Ofcom considered the 2007 Statement by Rupert Murdoch in the context of its Public 

Interest Report to the Secretary of State for the proposed acquisition of Sky by Fox 

(20 June 2017).  At para 10.46 Ofcom stated:  

“Respondents [i.e. the Claimants and others] referred to a 

statement by Rupert Murdoch which indicated his view that 

Sky News would be more popular if it was more like Fox 

News, and that it would be possible to do this within the 

confines of the impartiality rules of the Broadcasting Code.  

We note in respect of this statement that there is explicit 

reference to compliance with the Broadcasting Code.  In our 

view this does not show that Rupert Murdoch would, if granted 

full control of Sky, seek to breach the provisions of the 

Broadcasting Code.” 

73. Section 3 of the 1990 Act does not say that a broadcasting licence can be revoked 

unless a broadcaster demonstrates “a genuine future commitment to broadcasting 

standards”.  What has to be considered is whether Sky would remain a fit and proper 

person to hold a broadcasting licence.  I agree with Mr Saini and Mr Beal that there is 

no evidence that Sky News would fail to comply with the due impartiality and 

accuracy requirements in the Broadcasting Code post-merger.  As to the first point: 

the allegedly biased broadcasts were aired under different regulatory regimes in other 

jurisdictions to which different broadcasting standards are applied; in circumstances 

where those broadcasts complied with the applicable regulatory regime.  Both Sky 

News Australia and the broadcasts in the United States are subject to different 

regulatory frameworks.  It is common ground that Australia, like the US, do not 

impose UK-style regulation of impartiality on current affairs programming (though 

there are standards in relation to news).  Ofcom, in its letter to the Secretary of State 

dated 25 August 2017 wrote:  

“… we do not consider that Fox News’s broadcasts in the US 

or Australia are a guide to its commitment to broadcasting 

compliance to the UK because the broadcast conduct 

complained of in several representations does not breach 

broadcasting regulation in those jurisdictions.” 

74. Third, at paragraph 37 of the Decision Ofcom did express its concern that Fox did not 

have adequate compliance procedures in place for the broadcast of Fox News in the 

UK and only took action to improve its approach to compliance after it expressed its 

concern.  However I agree with Mr Saini that Ofcom was entitled to conclude that, 

overall, the absence of an adequate compliance procedure at Fox News did not 

support a finding that Sky, post-merger, would cease to comply with broadcasting 

regulation.  Lord Pannick and Mr Beal both point to the relevant findings and 

conclusions of the CMA in their final report of 1 May 2018 on the anticipated 

acquisition by Fox of Sky on “Genuine commitment to the attainment of broadcasting 

standards”.  At paragraph 138, in relation to Sky, the CMA concluded:  

“Having reviewed Sky’s record of compliance with the 

Broadcasting Code and evidence of the other ways in which 

Sky has acted to promote and support the attainment of the 

broadcasting standards objectives within its business, we 



Judgment Approved by the court for handing down. R (Avaaz Foundation) v Ofcom and others 

 

 

concluded that Sky is genuinely committed to the attainment of 

the broadcasting standards objectives in the UK.”  

At paragraph 146, in relation to Fox, the CMA concluded:  

“… that the evidence from overseas jurisdictions on Fox’s 

record of and approach to compliance outside the UK does not 

raise concerns about Fox’s commitment to the broadcasting 

standards objectives in the UK.”  

In their findings in relation to allegations of misreporting by Fox in the US the CMA 

noted at paragraph 15.44:  

“that broadcasting standards and rules in the US are very 

different from those in the UK.  In particular they do not 

impose requirements regarding due accuracy and due 

impartiality.  We therefore attach greater weight to the evidence 

relating to Fox’s approach to broadcasting standards in the 

UK… in our assessment of the broadcasting standards 

consideration.” 

The CMA’s conclusions on this issue of genuine commitment to the attainment of 

broadcasting standards chime, as Mr Beal observes, with the assessment of Ofcom in 

the Decision at paragraphs 37 and 62.   

75. If in the future Sky is in breach of the Broadcasting Code Ofcom will be able to 

exercise its regulatory enforcement powers to rectify the situation.   

76. Fourth, Ofcom was entitled to take the view that Sky’s compliance record pre-merger 

is relevant when considering whether post-merger there is likely to be a fundamental 

shift in Sky’s approach to broadcast compliance.  Ofcom took into account evidence 

of past compliance with its own regulatory regime in order to assess the extent to 

which ongoing compliance with broadcasting standards could be expected with that 

very same regime in the future (Decision, paras 23 and 24).  Sky and Fox had already 

shown themselves sufficiently fit and proper to hold licences for many years.  Ofcom 

was entitled to take the view that any risk of serious breaches could be addressed 

through its enforcement powers.   

77. The third head of this ground of challenge is that Ofcom failed to consider, or 

irrationally gave no weight to, Fox’s corporate governance failures as an indicator of 

its past and likely future broadcast conduct, limiting its assessment of broadcasting 

conduct to past breaches.  This criticism now appears to form part of Ground 3 of the 

challenge which I will address below.   

Ground 3: Ofcom’s inadequate assessment of Fox’s failures of corporate governance  

78. Mr Peretz submits that Ofcom’s approach to Fox’s history of misconduct was 

irrational, either because it failed to have regard to that history, or because it 

irrationally afforded it no weight.   



Judgment Approved by the court for handing down. R (Avaaz Foundation) v Ofcom and others 

 

 

79. Ofcom’s decision contained what the Claimant describes as “an egregious error of 

fact” (Statement of Facts and Grounds, para 123) in that it asserted that almost all of 

the alleged sexual misconduct and settlements at Fox related to the period before 2012 

and that this was significant because Fox had changed its corporate governance 

arrangements in that year, in response to the phone hacking scandal.  Only after that 

error was pointed out in the Claimant’s letter before action did Ofcom amend the 

Decision.  Ofcom now accepted that a substantial number of misconduct allegations 

had been made in relation to the post-2012 period, but that no adverse conclusions 

could be drawn against Fox because those allegations or settlements had not been 

made until July 2016.   

80. Ms Frances Weitzman, Ofcom’s General Counsel, explains the reason for the change 

in wording in the Decision:  

“5. … I accept that paragraphs 55 and 61 of the Decision as 

[originally] drafted did not fully express Ofcom’s reasoning 

underlying the Decision.  However, Ofcom was not in error on 

the point of fact in question and I confirm that Ofcom was well 

aware of and took into account the allegations and complaints 

raised about conduct taking place after 2012 and before July 

2016 that were drawn to its attention.  I can also confirm that 

any such purported error did not infect or underpin Ofcom’s 

conclusions that: (1) knowledge of (or an attitude of toleration 

towards) misconduct at Fox News could not be imputed to the 

executive directors of Fox on the basis of the facts known; (2) 

the corporate governance procedures put in place in 2012, and 

Fox’s explanation of those procedures, together with James and 

Lachlan Murdoch’s personal representations on the subject, 

meant that Fox’s pre-2012 failures of corporate governance did 

not have necessary implications for the future; or more 

generally, and most importantly, (3) the allegations of 

wrongdoing at Fox News (pre- and post-2012) did not provide 

a reasonable basis for a conclusion that a takeover of Sky by 

Fox News’s parent company would cause Sky to become not-

fit-and-proper to retain its broadcast licences.  None of these 

conclusions was premised on a false assumption or 

understanding that no complaints, allegations or settlements 

relating to misconduct at Fox News after 2012 were raised.   

6. I first noticed the drafting of paragraphs 55 and 61 was 

unclear following Avaaz’s letter before claim.  Ofcom therefore 

added explanatory wording to those paragraphs of the Decision 

on 11 September 2017 in order to identify more clearly the 

matters relied upon in arriving at our Decision.”  

81. Mr Peretz accepts the credibility of this evidence but submits that this explanation 

provides no answer to the critical question, in the context of Fox’s alleged compliance 

programme, as to why the serious allegations made since 2012 that came to light only 

after July 2016 were not picked up earlier.  A key aspect of good corporate 

governance is that serious matters requiring the attention of the leadership are 

escalated upwards to the leadership.  Mr Peretz says there is no trace in the Decision 



Judgment Approved by the court for handing down. R (Avaaz Foundation) v Ofcom and others 

 

 

that Ofcom looked at or reached any conclusion as to why Fox did not know about the 

post-2012 misconduct.   

82. Ofcom considered the allegations that had been put to them about sexual harassment 

at Fox News to be of an extremely serious and disturbing nature (Decision, para 46), 

and the allegations of racial harassment by a particular manager at Fox News (who 

has been fired) to be just as disturbing (Decision, para 47).  Fox dismissed Roger 

Ailes, former Chief Executive Officer at Fox News in July 2016; Bill O’Reilly, a 

former star anchor on Fox News in April 2017; a Fox News Chief Financial Operator; 

a Fox News Comptroller; and a number of other employees, in the light of allegations 

of misconduct (Decision, para 51).  The Decision noted (at para 51):  

“It seems clear that things went seriously wrong at Fox News.  

This was a grave failure of corporate governance, which gives 

rise to two questions.   

  First, did the management of Fox know about the 

misconduct and fail to act?   

  Second, if they did not know, can the public have 

confidence that any future corporate governance failings, 

which might touch on broadcasting, will be dealt with 

effectively?”  

83. Ofcom considered “What management knew” (Decision, paras 52-54) and concluded 

that there was no evidence that any executive director at Fox knew about the alleged 

misconduct prior to July 2016, and on that basis, their failure to act cannot be held 

against them (Decision, para 54).   

84. It was not Ofcom’s role to investigate the accuracy of the claims (Decision, para 50), 

but what Ofcom rightly did consider under the headings “Allegations of sexual 

misconduct” (Decision, paras 55-60) and “Allegations of racial misconduct” 

(Decision, para 61) was Fox’s response to the allegations.   

85. Under the heading “Implications of future governance” (at paras 62-63 of the 

Decision) Ofcom set out its conclusions on this issue:  

“62. The alleged conduct is deeply disturbing.  And it appears 

to us likely that bad publicity and the associated fall-off of 

advertising was a major factor behind the company’s response 

to the allegations against Mr O’Reilly.  With the information 

we have, we cannot reasonably draw the conclusion that the 

alleged misconduct was known about at the time by the senior 

executives of Fox.  James and Lachlan Murdoch have since 

been responsible for a revision to Fox’s corporate governance 

arrangements.  On this basis, we therefore cannot reasonably 

conclude that were Sky to be wholly-owned by Fox, Sky would 

not in future properly investigate and resolve misconduct, and 

take measures to prevent it from recurring.  This in turn means 

that we cannot—on today’s evidence—cease to be satisfied that 



Judgment Approved by the court for handing down. R (Avaaz Foundation) v Ofcom and others 

 

 

were Sky to be 100% owned by Fox, it would be fit and proper 

to hold its broadcast licences.  

63. Our duty to be satisfied that broadcast licensees remain fit 

and proper is ongoing, and we would review this position if 

further evidence were to become available.”   

86. Mr Peretz takes a further point under this ground of challenge.  He contends that 

Ofcom’s conclusion in relation to Fox’s non-broadcast conduct was also irrational 

because Ofcom failed to consider whether public confidence in broadcasting would be 

undermined by the large number of allegations of sexual and racial misconduct made 

against Fox, and the way in which Fox responded to those allegations.     

87. Ofcom had well in mind that non-broadcast conduct could weaken public confidence 

in the regulated activity, and that is a relevant consideration in judging whether 

someone is fit and proper to hold a broadcast licence (Decision, para 16(b)).  However 

Ofcom did not consider that the overall evidence provided a reasonable basis to 

conclude that post-merger Sky, would not be fit and proper to hold broadcast licences 

(Decision, para 10).  Ofcom gave careful consideration to Fox’s responses to the 

allegations and took into account the statements of James and Lachlan Murdoch that 

no employee of Fox News could now be under the impression that sexual or racial 

misconduct is acceptable (Decision, paras 60 and 61).   

88. Ofcom says it is unaware of any alleged perpetrator of racial harassment who still 

occupies a senior position within Fox (Defendant’s detailed grounds of resistance, 

para 107).  The Claimant suggests this is contradicted by the statement given in a 

letter from Lisa Bloom of The Bloomfirm to Ofcom on 4 May 2017 concerning 

Dianne Brandi, who is the in-house lawyer who acted for Fox News in relation to 

some of the racial harassment claims, and who remains in post at Fox News.  Ms 

Bloom refers to claims made in US proceedings that Ms Brandi had mishandled the 

cases.  However Mr Saini makes two points.  First, Ofcom is not aware that it is 

alleged that Ms Brandi herself engaged in any racial harassment.  Second, the fact that 

racial misconduct cases are ongoing against Fox is not inconsistent with the statement 

by the Murdochs that such conduct is no longer tolerated.   

89. I reject the contention that Ofcom’s assessment of Fox’s failures of corporate 

governance was inadequate or that Ofcom’s approach to Fox’s history of misconduct 

was irrational.   

Ground 4: Irrational failure to take account of earlier findings made in 2012 in respect 

of James Murdoch  

90. At paragraph 70 of the Decision Ofcom state:  

“In 2012, we carefully considered the available evidence 

including in relation to the directors and managers that Sky 

shared with NGN [News Group Newspapers] (i.e. James 

Murdoch and Rupert Murdoch).  We came to the view then that 

Sky remained fit and proper to hold a broadcast licence, while 

acknowledging that senior leadership fell short of the conduct 

to be expected.  No new material evidence directly touching on 



Judgment Approved by the court for handing down. R (Avaaz Foundation) v Ofcom and others 

 

 

those individuals has come to light since 2012.  Disclosure is 

still ongoing in civil litigation against NGN and if this throws 

up new evidence, we will consider it as part of our ongoing 

duty to assess fitness and properness.”  

91. Mr Peretz submits that that reasoning irrationally failed to take account of (1) 

Ofcom’s serious concerns, identified in 2012, about James Murdoch’s role and 

actions while chairman of Sky; (2) Ofcom’s reliance, in 2012, on James Murdoch’s 

limited future role within Sky as a material factor in its decision that Sky remained fit 

and proper; and (3) the fact that James Murdoch would be CEO of the merged 

Sky/Fox entity.  In addition Mr Peretz suggests that it is not correct to say there was 

no new material evidence (see Mr Wilks’ witness statement at para 64).     

92. Mr Peretz submits that paragraph 70 of the Decision contains no explanation as to 

how Ofcom reconciled its reliance in 2012, on the fact that James Murdoch would no 

longer be in charge of running Sky as a condition of finding Sky to be fit, with its 

2017 conclusion that a merged Sky/Fox would be fit with James Murdoch as its CEO.   

93. I think a fair reading of paragraph 70 is that in reaching the decision Ofcom did take 

into account its 2012 concerns about James Murdoch.  It noted that in 2012, while 

acknowledging that senior leadership fell short of the conduct to be expected, it had 

concluded that Sky remained fit and proper to hold a broadcast licence.  As part of its 

ongoing duty to assess fitness and properness Ofcom stated that in the future it will 

consider any new material evidence concerning James Murdoch that comes to light.   

94. At paragraphs 41-47 of its 2012 Decision Ofcom set out its “Conclusion”.  Paragraph 

46 states:  

“In the circumstances, and notwithstanding our views in 

relation to James Murdoch’s conduct, we do not consider, 

having taken into account all the relevant factors, that on the 

evidence available to date Sky is no longer fit and proper to 

hold broadcast licences.  Whilst we consider that James 

Murdoch’s conduct in various instances fell short of the 

standard to be expected of the chief executive officer and 

chairman, we do not find that James Murdoch’s retention as a 

non-executive director of Sky means that Sky is not fit and 

proper to hold broadcast licences.  We recognise that whether it 

is appropriate for James Murdoch to be a director in light of the 

events is a matter for the Board and shareholders of Sky.”  

95. Mr Peretz appears to accept in describing Ofcom’s reliance, in 2012, on James 

Murdoch’s “limited future role within Sky as a material factor in its decision” that it 

was not “the key factor” as the Claimant had originally asserted (Claimant’s statement 

of facts and grounds for judicial review, para 138).  It was one of the relevant factors 

to which Ofcom had regard.   

96. In 2017 Ofcom assessed Sky’s fitness and propriety to retain its licences in the event 

of a merger with Fox.  In so doing it had regard to the overall evidence available to 

date.  This included what was said by James and Lachlan Murdoch personally to 

Ofcom at a meeting (Decision, paras 60 and 61), and that James and Lachlan 



Judgment Approved by the court for handing down. R (Avaaz Foundation) v Ofcom and others 

 

 

Murdoch have, since they have known about the alleged misconduct, been responsible 

for revision to Fox’s corporate governance arrangements (Decision, para 62).  James 

Murdoch was re-appointed as Chairman of Sky in April 2016.  The Claimant does not 

suggest that Sky’s conduct under his chairmanship has to date given rise to concerns 

about fitness and propriety, but the Claimant fears that the position will be different if 

the merger goes ahead when Fox will no longer be a minority shareholder and James 

Murdoch will be in a stronger position to shape the corporate culture of Sky (see Mr 

Wilks’ witness statement at para 68).  

97. I accept Mr Saini’s submission that what Ofcom was required to do was to conduct a 

fair assessment in the light of all the relevant evidence as at 2017 when it made its 

decision, and that is what it did.  I do not accept that there was a failure by Ofcom to 

take account of earlier findings made in 2012 in respect of James Murdoch, and 

certainly not any irrational failure as the Claimant alleges.   

Conclusion  

98. For the reasons I have given, none of the grounds of challenge are made out.  

Accordingly this claim is dismissed.   


